امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در كلام آيت الله العظمي بهجت
آيا نبايد توجه داشته باشيم كه ما رئیسي داريم كه بر احوال ما ناظر است؟! واي بر حال ما اگر در كارهايمان او را ناظر نبينيم و يا او را در همه جا ناظر ندانيم! گناهان شخصي كه در خلوت انجام ميگيرد و ربطي به امور اجتماعي ندارد، استحقاق جهنّم را دارد…
«الا بِتَوبةٍ مُناسبَةٍ لِلخال؛ مگر اين كه بعد از آن، توبهاي مناسب حال انجام گيرد» عواقب گناهان اجتماعي كه موجب تغييرات در جامعه و اختلال نظام و انحلال آن، و يا تحريم حلال و ترك واجب و يا مصادرة اموال و هتك حرمت و قتل نفوس زكيّه و ريختن خون مسلمانان و حكم به ناحقّ و … ميشود، چه گونه خواهد بود؟ با وجود اعتقاد به داشتن رييسي كه «عين الله الناظره»[1] است، آيا ميتوانيم از نظر الهي فرار كنيم و يا خود را پنهان كنيم؟ و هر كاري را كه خواستيم انجام دهيم!؟ چه پاسخي خواهيم داد؟! همه ادوات و ابزار را از خود او ميگيريم و به نفع دشمنان به كار ميگيريم، و آلت دست كفّار و اجانب ميشويم و به آنان كمك ميكنيم؟! چه قدر سخت است اگر براي ما اين امر ملكه نشود كه در هر كاري كه ميخواهيم اقدام كنيم و انجام دهيم، ابتدا، رضايت و عدم رضايت او را در نظر بگيريم و رضايت و خشنودي او را جلب كنيم! البته رضايت و سخط او در هر امري معلوم است و ظاهراً منتهي به واضحات ميشود و در غير واضحات و موارد مشكوك، بايد احتياط كنيم.
در همين اواخر، اتّفاق افتاده كه شخصي در تقليد و تعيين مرجع شايسته، شك و ترديد داشت. در خواب، چهرة شخص مورد نظر را به او معرفي كردند. به نجف رفت و پس از مدتي جستجو پيدا كرد او را. همچنين براي بعضي اتفاق افتاده كه در بقاء بر تقليد و يا عدول به حيّ، ترديد داشتهاند، و از قبر معصوم شنيده است كه «باقي باش». البته، هر كدام از اين نقلها، قابل تكذيب است، ولي از مجموع اين قضايا، معلوم ميشود كه امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف متوجه و مراقب ما است و نميتوان گفت، از احوال ما مطلع نيست و ما هر كار و يا هرچه را خواستيم، ميتوانيم آزادانه انجام دهيم.[2]
——————————————————————————-
[1]. بحارالانوار، ج 26، ص 240، توحيد صدوق، ص 167، معاني الاخبار، ص 16.
[2]. امام زمان در كلام آيت الله بهجت، تقي اميديان.